17 Nisan 2017 Pazartesi

Bayi Teşkilatı Nedir ve Hangi Ürünler İçin Kullanılır?


     Bayilik sistemi alanındaki bir çok önemli konudan biri de bu başlıkta saklıdır. Birçok kişi aklından geçiriyordur acaba ürünlerimi satmaya yönelik bir bayi teşkilatı kurabilir miyim diye. Bu kısmı biraz açıklayayım:
Öncelikle bayi teşkilatı nedir?
Belirli bir ürünü veya markayı satmak adına, bu ürünü veya markayı üreten firmanın anlaşmış olduğu ve bu ürün ve markaları satmak adına yetki verdiği kişi ya da kuruluşların toplamına bayi teşkilatı denir. 
Hangi tip ürünler bayilik sistemi ile satılabilir?
Bayilik teşkilatı en küçük gıda ürününden en büyük sanayi ürününe ya da belli bir ürün dışında belli bir hizmetin satışında da kullanılabilir. Bu sebeple bayilik sisteminin belirli bir ürüne veya sektöre bağlı olması söz konusu değildir. Bireysel üretim yaparak direk tüketiciye satış yapan küçük üreticiler dışında belli bir hacmin üzerinde satış yapmayı isteyen ve bu anlamda gelen talebi karşılayabilecek güçte üretim kapasitesi veya hizmet kapasitesi olan herkesin kullanabileceği bir kanaldır bayilik teşkilatı.
    Yapılacak iyi bir modelleme ile her sektörde bu alanda sonuç alabilirsiniz. Modelleme derken ne tip bayilikler oluşturacağınızdan bu bayilerin ürünü alış ve satış fiyatlarına arada alacakları kâr marjına ve satış başarılarına göre prim alıp almayacaklarına ya da primi hangi yüzdelerde indirim olarak mı ürün olarak mı alacaklarına kadar her detayın belirlenmesini kast ediyorum. Ayrıca ödemelerin hangi vadede ve ne şekilde yapılacağını da işin başında sözleşme ile sabitlemek işinizi kolaylaştıracaktır. Bu konuda detay tabi ki çok fazla bu kısımda kısaca basit bir model oluşturmak üzerine örnekleme yapıyorum.
    Remax ve Coldwell Banker gibi global emlâk zincirlerinden örnek verecek olursam somut ve ihtiyaca yönelik ürün satan kişilerin bu anlamda işinin ne kadar kolay olduğunu daha kolay anlarız. Remax modelinde firma işin nasıl yapılacağını kendine göre modelleyerek bunun eğitimini veriyor ve elinde porföyü bulunan kişileri sisteme dahil ediyor. Portföyü sistemin geneline ortak havuza açıyor. Sisteme kazandırdığı kişilerin başarısından gelir elde ediyor. Yani firma burada sistem ve kurumsal imaj satıyor. Bu bağlamda mevcut emlâkçılar bile daha kurumsal görünebilmek için firmadan franchise bayilik alıyor. Bu da sistemin artık ne kadar oturmuş olduğunu gösteriyor. Dışarıdan bakıldığında bu sistem bir satış yöneticisi olarak bana teknik olarak mantıksız görünse de piyasa şartlarına bakınca ne kadar mantıklı olduğunu görüyorum. Çünkü satılan ürün başkasına ait bir gayrimenkul, bu gayrimenkulun satılık olduğunu bulan kişi emlâkçının satış temsilcisi, satışı yapan emlâkçı franchise bayi olduğu için komisyon veriyor. Neden? Çünkü daha kurumsal görünmesi lazım. Tüketicinin güvenini kazanmak için emlâkçı sisteme dahil oluyor. Remax burada güven ve kurumsal imajın önemini yakalamış, bunu sistem eğitimi ve ortak portföy havuzu ile modellemiş ve tüm Dünya da franchise bayi sistemi oluşturmuş. Kısaca bu sistemi kurmak için en önemli şey bakış açısı. Pazardaki boşlukları iyi görürseniz bunu kullanabilirsiniz.
Bu örnekte verdiğim bir diğer mesaj da bu aslında marka konumlandırması. Markanızı hangi avantajları kullanacağınızı bilerek nereye konumlayacağınızı bilirseniz daha iyi sonuç alırsınız.

Saygılarımla 

Taner ÖNEN

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

E Ticaretin 21 Altın Kuralı

  E-ticaret konusunda firmalarımızın başarılı olması için yapması gereken çalışmaları 21 başlıkta aşağıda belirteceğim. Bu başlıklardan her ...